Ćwiczenia wielostawowe

Osoby zaczynające swoją przygodę na siłowni muszą poznać wiele nowych zagadnień, które odnoszą się do tematu siłowni. Jednym z pierwszych pojęć, które na pewno warto poznać są ćwiczenia wielostawowe. Skąd ta nazwa oraz dlaczego tak często przewija się ona w rozmowach na dotyczących siłowni i treningu siłowego?

Na początku warto zaznaczyć, że ćwiczenia na siłowni można podzielić na te, które wykonujemy na maszynach oraz na te, do których wykonania wykorzystujemy jedynie wolne ciężary. Kolejnym podziałem, który można zastosować wedle ćwiczeń na siłowni jest ich podział ze względu na zaangażowaną ilość mięśni w danym ćwiczeniu. Tutaj wyróżniamy właśnie ćwiczenia wielostawowe oraz ćwiczenia izolowane.

Jak znaleźć idealną siłownię dla siebie?

Czym się różnią?

Ćwiczenia wielostawowe to takie, podczas których wykonywania pracuje kilka grup mięśniowych. Najbardziej popularnymi ćwiczeniami wielostawowymi są przysiad ze sztangą, wyciskanie leżąc oraz martwy ciąg. Są to ćwiczenia, które należą do trójboju siłowego.
Natomiast ćwiczenia izolowane to takie, podczas których wykonywania pracuje najczęściej jedna grupa mięśniowa. Tutaj za przykład może posłużyć uginanie sztangi na biceps bądź uginanie francuskie na triceps.

Obecnie siłownia to miejsce, w którym znajdziemy osoby wykonujące zarówno jeden rodzaj ćwiczeń, jak i drugi. Wydaje się że plan treningowy, zawierający obydwa rodzaje ćwiczeń jest bardzo dobrym pomysłem i warto właśnie swój plan treningowy na siłowni oprzeć właśnie zarówno na ćwiczeniach wielostawowych, jak i izolowanych. Przysiady ze sztangą, wyciskanie leżąc oraz martwy ciąg pozwolą Tobie zbudować nieziemską siłę, natomiast ćwiczenia izolowane pozwolą dostarczyć Twoim mięśniom odpowiedniego bodźca do wzrostu.